یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403

مراسم بزرگداشت  شهید دکتر محمدعلی رهنمون و شهید مهدی خداپرست برگزار شد

مراسم بزرگداشت  شهید دکتر محمدعلی رهنمون و شهید مهدی خداپرست برگزار شد
مراسم بزرگداشت  شهید دکتر محمدعلی رهنمون و شهید مهدی خداپرست و سالروز بمباران شیمیایی بیمارستان فاطمه‌الزهرا(س) روز یک‌شنبه ۸ اسفندماه در گلزار شهدای بهشت زهرا و در جوار مزار شهیدان رهنمون و خداپرست برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی در این مراسم دکتر محمد رییس زاده رییس کل سازمان نظام پزشکی، دکتر عباس شیراوژن معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، دکتر عراقی زاده رییس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح، دکتر چشمی رییس بسیج جامعه پزشکی، دکتر رازی قایم مقام نظام پزشکی تهران ، دکتر صدیقه اعتمادسعید مدیر رادیو سلامت و جمعی از اساتید و بزرگان جامعه پزشکی و مقامات لشگری و کشوری حضور یافتند و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس از جمعی از پزشکان پیشکسوت و رزمنده که در زمان بمباران بیمارستان صحرایی حضرت فاطمه زهرا (س) شجاعانه بیماران و بیمارستان را نجات دادند، قدردانی و تجلیل شد.


هشتم اسفندماه مصادف با سالروز بمباران شیمیایی بیمارستان صحرایی حضرت فاطمه‌الزهرا (س) است. این روز در تقویم‌ها به نام روز «بسیج جامعه پزشکی» نام گرفته است.


خوشحالیم که توانستیم یاد شهدا را پاس بداریم
دکتر محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی در این مراسم ضمن گرامی‌داشت مقام شهیدان و بویژه شهدای سلامت در صحبت‌های کوتاهی عنوان کرد: مراسم بزرگداشت شهید محمدعلی رهنمون و شهید مهدی خداپرست و سالروز بمباران شیمیایی بیمارستان فاطمه‌الزهرا(س) در سال‌های گذشته در دارخوین برگزار می‌شد اما در دوسال اخیر به سبب شیوع ویروس کرونا در تهران برگزار شد. خوشحالیم که امروز توانستیم یاد این شهدا و شهدای مدافع سلامت را پاس بداریم. بمباران شیمیایی بیمارستان فاطمه‌الزهرا(س) اتفاق بسیار تلخی بود. این بیمارستان تنها بیمارستانی در دنیاست که مورد بمباران شیمیایی قرار گرفته است.


در روز هشتم اسفندماه بیمارستان صحرایی حضرت فاطمه الزهرا (س) در اثر یک بمباران ناجوانمردانه شیمیایی برای مدت طولانی از فعالیت باز ایستاد. حدود ساعت ۳۰: ۹ صبح روز پنجشنبه بیش از ۱۰ فروند هواپیمای عراقی بیمارستان را بمباران کردند. این حمله که بیش از یک ربع ساعت ادامه داشت، با بمباران تخریبی آغاز شد و با بمباران شیمیایی خاتمه یافت. دو بمب از بمب‌های شیمیایی در نزدیکی بیمارستان منفجر شدند. عامل اصلی آلودگی، یکی از بمب‌ها بود که در فاصله کمتر از ۱۵ متری درب اورژانس بیمارستان اصابت کرده بود.


بمب شیمیایی دیگری در فاصله حدود ۵۰ متری درب اورژانس منفجر شد. متأسفانه به دلیل شرایط بحرانی موجود، تعدادی از مجروحین شیمیایی که در اثر اصابت ترکش، نیاز به لاپاراتومی داشتند، پیش از رفع آلودگی در اورژانس شیمیایی در اتاق عمل بیمارستان جراحی شدند.


 درباره شهدای بهداری دوران دفاع مقدس و مدافعان سلامت کم‌کاری کرده‌ایم

در ادامه این مراسم معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت ضمن گرامی‌داشت مقام شهدا مخصوصا شهدای بهداری دوران دفاع مقدس و حاج‌ قاسم سلیمانی بیان کرد: در سال‌ها و روزهای اخیر همواره دیده‌ایم که شهرها در برابر هجوم خارجی دشمن یکی‌یکی تخلیه شده و سقوط می‌کنند. مشاهده این تصاویر ما را به یاد رشادت‌های شهدای جنگ تحمیلی می‌اندازد. امروزه بر همگان آشکار است که شهدا، مظهر قدرت ایران هستند و ما بر سر سفره شهدا قرار داریم.


دکتر عباس شیراوژن ادامه داد: همه انسان‌ها به دنبال جاودانگی، آرامش، عزت و قدرت هستند اما آرامش بی‌پایان خاص شهداست. به قول شهید آوینی «پندار ما این است که ما مانده‌ایم و شهدا رفته‌اند، اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده‌اند». ما زیست دنیوی خودمان را محور قرار داده و تصور می‌کنیم شهدا از قطار زندگی پیاده شده‌اند اما آن‌ها به فرموده امام خمینی (ره) راه صدساله را یک‌شبه طی کردند و از آن جایگاه والای خود نظاره‌گر ما هستند.


وی با اشاره به مقام شفاعت شهدا در روز محشر عنوان کرد: جمله‌ای شهید سلیمانی عزیز دارد به این عنوان که شرط شهید شدن شهید زندگی کردن است. ما اخیرا با خانواده شهدای مدافع سلامت دیدار داشتیم و تمام خانواده‌ها از خاطرات شهیدان خود طوری تعریف می‌کردند که مصداق شهید زندگی کردن بود و آنان شهادت می‌دادند که شهدای مدافع سلامت واقعا شهید زندگی کردند. شهدای مدافع سلامت نشان دادند که راه شهادت بسته نیست اما باید راه را یافت و اراده رفتن داشت.


معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت ضمن تشکر از سازمان نظام پزشکی در برگزاری این برنامه اضافه کرد: اخیرا رهبری اشاره داشتند که در قضیه روایت هنری کادر سلامت کم‌کاری شده است. ما حتی درباره شهدای بهداری دوران دفاع مقدس نیز کم‌کاری کرده‌ایم و باید بیشتر به آنان بپردازیم.


 باید یاد شهدا را همیشه زنده نگه داریم
دکتر سیاوش صحت جراح سال‌های دفاع مقدس و دبیر انجمن جامعه جراحان ایران نیز در صحبت‌های کوتاهی گفت: دکتر شهید محمدعلی رهنمون و شهید مهدی خداپرست به خاطر ایمان و مملکت خود جنگیدند و شهید شدند. ما باید یاد شهدا را همیشه زنده نگه داریم. اگر امروز ایرانی وجود دارد به خاطر فداکاری آن‌هاست. ما نیز باید علیرغم تمام مشکلات مملکت را بسازیم و پیش برویم.


نام‌ نیکی بالاتر از شهدا نداریم
دکتر فرخ سعیدی استاد برجسته جراحی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران در این مراسم نیز به سخنرانی پرداخت و بیان کرد: شهادت نه فقط در فرهنگ ما که در نزد تمام کشورها ریشه دارد. مردمان باستان از یونان تا امروز رزمندگان خود را که در راه میهن و اعتقادات جنگیده‌اند را مورد تکریم قرارداده‌اند. شهید شدن در راه خدمت به وطن و مورد احترام قرار گرفتن یک سنت ریشه‌دار است.


وی با اشاره به قطعه شهدای بهشت زهرا بیان کرد: اینجا بهترین جای میهن است. حضور در این فضا یاد ایامی را زنده کرد که با این شهدا همراه و هم‌نفس بودیم. امروز آن‌ها همانطور که می‌خواستند افتخار کسب کرده‌اند و نام‌ نیکی بالاتر از شهدا نداریم. کل من علیها فان هستند اما شهدا باقی می‌مانند. خوشحالم که در جبهه با شهید رهنمون آشنا شدم. به او ادای احترام می‌کنم. روح شهدا شاد باد.


 شهدای بزرگ فراوانی داریم
دکترمحمد رازی قائم مقام نظام پزشکی تهران بزرگ نیز در این مراسم عنوان کرد: امروز برای من روز بزرگی است. دکتر شهید محمدعلی رهنمون و شهید مهدی خداپرست از دوستان من بودند اما من نشانی مزار آن‌ها را نمی‌دانستم. دکتر رهنمون پاک و بی‌آلایش و خداپرست باغیرت بود. ما شهدای بزرگ فراوانی داشتیم که در زندگی خود شهید بودند و من افتخار داشتم در محضرشان تلمذ کنم.


 جامعه پزشکی پیشقراول مبارزه با بحران است
سردار دکتر حسن عراقی‌زاده رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان ستاد کل نیروهای مسلح درباره نقاط درخشان جامعه پزشکی کشور در دوران پس از انقلاب گفت: پیشکسوتان جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس بنا بر تکلیف دینی و انسانی خود احسای تکلیف کرده و  از کیان مملکت و نظام دفاع کردند تا وجبی از خاک کشور جدا نشود. بعد از جنگ نیز پزشکان و کادر درمان خدمات خوبی به جانبازان دادند تا حیات طیبه آن‌ها ادامه پیدا کند.


وی با اشاره به اینکه جامعه پزشکی پیشقراول مبارزه با بحران است افزود: در هرمقطعی که کشور با بحران مواجه شده است جامعه پزشکی ورود کرده و بیمارستان‌های صحرایی علم کرده است. اوج این فعالیت‌ها در دوران کرونا رقم خود. من تا امروز یک گزارش نداشته‌ام که بخشی به خاطر ترک کار پزشکان یا پرستاران خالی گذاشته شده باشد. امیدوارم مسوولان کشور قدردان زحمات این عزیزان باشند که در روزهای سخت فداکاری کردند.


دکتر مسلم چشمی رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در انتهای این مراسم اشاره کرد: دغدغه من این است که رابطه جامعه پزشکی با بسیج قطع نشود. خوشبختانه دکتر عین‌اللهی وزیر بهداشت و دکتر محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی رابطه خودشان را سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور حفظ کرده‌اند. مراسم امروز صادقانه و متواضعانه برگزار شد و جای خوشحالی بسیاری برای من داشت.


پایان‌بخش این مراسم تقدیر از دکتر سیاوش صحت جراح سال‌های دفاع مقدس و دبیر انجمن جامعه جراحان ایران، دکتر سیدعباس فروتن دارای مدرک دکترای تخصصی فیزیولوژی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دکترای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و سردار نصرالله فتحیان مدیرعامل موسسه امدادگران عاشورا بود.

برای مشاهده عکس های بیشتر اینجا کلیک کنید

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.